Das Magazin für umgebaute Motorräder

American-V2-Magazin

Werbebanner

Richtige Riemenspanung

  • Hallo Allerseits


    Ich fahre die VN 900C und muß jetzt demnächst die Reifen wechseln.Ich habe mir letztes Jahr ein Werkstattbuch zugelegt in dem ja alle Arbeitsgänge beschrieben sind.Für die Spannung des Riemens sollte man da eine Art Stempel verwenden mit dem man die Spannung nachmessen kann.Da ich Handwerklich keine zwei linken Hände hab traue ich mir zu ,dass auch ohne dieses Teil hinzubekommen durch genaues messen und Fingerspitzengefühl.
    Meine Frage wie macht ihr das.


    So long Harry

  • Also, wenn du den Zahnriehmen zum Hinterrad meinst (kenn mich bei Kawa nich so aus), dann ist das nicht das Problem. Er muß straffer als ne Kette sein aber lockerer als ein Keilriehmen. ;) Isser zu Straff machter Geräusche und belastet unnötig die Lager und isser zu locker springt er über. Mach ihn so, daß du den unteren Strang mit dem Finger ca. 2 cm nach oben drücken kannst. Die Karre muß gerade stehen und du sollst dir beim Drücken nicht den Finger brechen.
    Man kanns schlecht erklären. Es sind auch bestimmt irgendwo die Kilo angegeben mit denen du drücken sollst. Probiers auf ner Waage aus, damit du ein Gefühl dafür krigst. Der Druck ist nicht groß.

  • Hallo Zabbe


    Ich habe das mit dem drücken mal gleich nach der Übernahme des Bikes
    versucht .Da ging garnichts, der Riemen war werkseitig so gespannt ,dass man den keinen mm drücken konnte.Auch jetzt nach 10 Monaten und fast 12000 km ist die Spannung immer noch fast gleich.
    Vielleicht fällt da dem einen oder anderem Reifenwechsler noch was ein,wie er das so händelt.


    So long Harry

  • Zitat

    Original von Cruiser Harry
    Hallo Zabbe


    Ich habe das mit dem drücken mal gleich nach der Übernahme des Bikes
    versucht .Da ging garnichts, der Riemen war werkseitig so gespannt ,dass man den keinen mm drücken konnte.Auch jetzt nach 10 Monaten und fast 12000 km ist die Spannung immer noch fast gleich.
    Vielleicht fällt da dem einen oder anderem Reifenwechsler noch was ein,wie er das so händelt.


    So long Harry


    8o 8o 8o
    Kein mm Spiel?
    Das erscheint mir definitiv zu straff....!


    Greets HG

    NIVEAU SIEHT NUR VON UNTEN AUS WIE ARROGANZ.... (Klaus Kinski)

  • Das ist ja interessant was ihr da schreibt,das steht in keinem Zusammenhang mit meinem Istzustand.Wie ich schon schrieb war der Riemen im Orginal und jetzt noch sehr stramm gespannt,von wegen 90° verdrehen da geht überhaupt nichts.
    Vielleicht dachten die wir spannen den mal das er bis 70000 hält, haben aber den Reifenwechsel vergessen.
    Jetzt bin ich so schlau wie vorher. ?(


    Grüßle Harry

  • Also Du hast in der unteren Riemenabdeckung (glaub relativ weit hinten am Pulley) ein Fenster in dem es zwei Markierungen gibt. Dort sollst Du unten am Riemen mit 45 Newton drücken (dafür gibt es so nen wichtigen Druckpilz, ist wie ne Federwaage nur andersrum) da sollte der Riemen zwischen den beiden Markierungen zu sehen sein, wenn zu weit unten, ist er zu straff, wenn über die obere hinaus zu bewegen, dann ist er zu locker.
    muß aber auch, glaub ich, im Fahrerhandbuch stehen.
    Kawahändler haben dieses Federding eigentlich da, kontrollieren die Dir sicher mal schnell nebenbei.
    Ich habs auch da, hab nur keine Ahnung wie weit Du weg bist von uns (Rhön)

  • Also ich halte von der 90° verdrehversion gar nichts.... der Riemen ist für solche Bewegungen nicht gemacht und es gib nicht wenige die sagen das der Riemen dadurch Schaden nehmen kann.


    Ich mache es mit einer "Fischwaage" (Baumarkt) mit 4,5 Kg nach oben ziehen und der Riemen sollte zwischen 7-12mm in die Zugrichtung bewegen. Wobei ich 12mm schon als etwas locker betrachte...


    Auch noch zu beachten ist, dass der vordere und hintere Pulli wiklich Parallel laufen, also das Hinterrad mit dem Antriebspulli fluchtet.


    So mach ich es....

  • Ich muß einfach nochmal auf die Spannung zurückkommen ,dass hat mich schon nach dem Kauf irritiert da ich mir dachte so ein Zug muß ja auf die Lager gehen.Anderseits dachte ich die bei Kawa werden schon wissen was richtig ist.Nächste Woche baue ich sowieso das Hinterrad aus da neue Reifen drauf kommen und dann werde ich das ganze etwas lockerer angehen. Mal besten Dank für eure Tipps.Da das meine erste Maschine mit Riemen ist hat man halt noch keine Erfahrung,und Steffis Tipp werde ich mal im Handbuch intensiv studieren.


    Servus Leutz


    Harry

  • Bei Wild Star macht der Riemen gern mal Geräusche. Es gibt Leute die sagen , daß er da zu locker wäre, also Spannen. Als meiner mal Geräusche machte habe ich ihn folglich gespannt. Diese Geräuschkulisse kann sich keiner vorstellen. Also wieder gelockert, gereinigt und gut war. Ich stelle ihn jetzt immer so ein, wie oben beschrieben. Seit dem keine Geräusche und keine Probleme.

  • Zabbe so ises, gensau so werde ich es auch machen.Habe mir mal die Einstellvorschriften im Handbuch angesehen.
    DAs haut dann schon so hin.


    Schönes Wochenende


    Harry

  • Ne menge Leute im RSWarrior Forum lassen den Riemen extrem locker,
    ähnlich wie bei einer Kette mit zu 2cm Spiel, offensichtlich ist noch niemandem
    der Riemen übergesprungen, wohl aber gerissen duch zu hohe Spannung.
    Fazit: lockerer ist besser !



    [I]Sorry to bring this one up again but I have done a search but could not find any conclusive answers.


    I have just refitted my front pulley with loctite and adjusted the belt as per the service manual, 7 - 9 mm with bike on a stand, and aligned it measuring the swing arm pivot to the axle. When I sit on the bike and feel the tension it feels over tight to me. In my search I noticed that some of you guys set yours a lot slacker, some as much as 3/4" to 1" slack using 10lb of pressure and bike on a stand. Is there a definitive "sweet spot" for the belt?


    Posts: 505 | From: United Kingdom | Member Number: 4938


    Bladerunr
    Permanent Newbie



    Posted - 10/31/2006 : 3:29:18 PM


    I dunno about a "sweet spot". You're better off with 10mm than 6mm.


    ............. Ken.



    Posts: 867 | From: CA, USA | Member Number: 1825



    DFW_Warrior
    Road Star Warrior



    Posted - 10/31/2006 : 3:30:27 PM


    With the bike on the ground and you sitting on the bike you should have around 1" total deflection on the upper part of the belt. Check it midway between the sprockets and you'll be fine. And remember, it is much, much better to be a little loose that too tight.


    Be safe out there guys.


    Posts: 3391 | From: TX, USA | Member Number: 4499



    parabellum
    Road Star



    Posted - 10/31/2006 : 3:46:05 PM


    Running my belt too tight (thanks stealership) cost me $200 in repairs when the pulley shaft bearings tore themselves apart.


    Some of us run the belt so loose, you would swear that it should skip..but it never does.


    Mine will deflect about 3/4" under finger pressure with no rider...I have seen warriors running perfectly with even more slack.


    As stated: Too loose, maybe your belt skips on very hard launches and you tighten it up a tad. Too tight and you throw a belt or worse...your transfer case takes a beating like mine did.


    Chris.



    Posts: 1143 | From: IL, USA | Member Number: 9313



    Badger
    V-Star




    Posted - 10/31/2006 : 4:09:34 PM


    quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Originally posted by parabellum


    ...Mine will deflect about 3/4" under finger pressure with no rider...
    --------------------------------------------------------------------------------


    Is that sitting on the sidestand Chris Also how much pressure do you think you are applying. I usually used a Hardly belt guage which applies ten pounds of pressure.


    Growing Old Disgracefully


    --------------------------------------------------------------------------------
    Posts: 505 | From: United Kingdom | Member Number: 4938



    fcwarrior
    Road Star



    Posted - 10/31/2006 : 5:19:57 PM
    --------------------------------------------------------------------------------


    I thought the 7-9 mm was with the bike on the ground. Looser is better. I'm $700 poorer to prove it!!


    --------------------------------------------------------------------------------
    Posts: 1110 | From: CO, USA | Member Number: 1706



    parabellum
    Road Star



    Posted - 10/31/2006 : 5:57:36 PM


    I wish I had numbers and specifics for you guys...but I don't have a belt gauge...


    I can tell you that when I first felt a *very* loose belt...I said "there is no way the bike can run like that"...then I found out that nearly everyone there (this was at the Dragon in september) was running that loose and no one had a problem.


    On the side stand, I estimate that those guys were running the belt with 3/4" of deflection at 5lbs or less. I'm talking very very loose...all of us were launching hard from time to time, some of those guys had passengers and luggage...and no one had a belt skip.


    If (on the sidestand) you can grab the belt and wiggle it up and down 1/2-3/4" with very little resistance...that is about what I'm talking about.



    Posts: 1143 | From: IL, USA | Member Number: 9313



    Shag
    Road Star Warrior





    Posted - 10/31/2006 : 6:17:10 PM


    Yes, while we're talking about the drive belt, looser is better.




    GSX-R BABY!!


    --------------------------------------------------------------------------------
    Posts: 3076 | From: NC, USA | Member Number: 6579



    jabo
    Road Star Warrior





    Posted - 10/31/2006 : 7:14:15 PM


    When I got my bike new the belt was very tight. After the first tire swap I run it with less tension. I have had no probs and it has over 15k on the original belt.


    Posts: 2377 | From: KY, USA | Member Number: 2925



    DFW_Warrior
    Road Star Warrior



    Posted - 10/31/2006 : 7:52:57 PM


    I have almost 40k on the stock belt and I run with almost 2" of deflection while I'm sitting on the bike. A belt will almost never skip under a hard launch anyway. When you launch the rear suspension compresses and that in itself tightens the belt more than you ever know.



    Be safe out there guys.



    Posts: 3391 | From: TX, USA | Member Number: 4499



    harleymuncher
    Virago



    Posted - 11/01/2006 : 03:03:48 AM


    As every1 says. looser is better. My local stealer tightened mine so much,it was shuddering on deceleration. That was after a $900 repair he did after i put a stone threw the belt. When i took it back he said "thats how they should be" BULL S#IT! I set it so i have an inch or so of easy play when on the stand. keep an eye on your bearings. Red dust= BAD!


    Posts: 102 | From: Australia | Member Number: 9969



    Oh3Warrior
    Virago



    Posted - 11/01/2006 : 09:24:53 AM



    I kept wondering the same thing, is the belt too tight? Too lose? So, I purchased a HD belt gage for $23. Surprisingly, I would think the belt is too tight when adjusted per the service manual using the gage. Just to really convince myself, I checked out the tension on new Warriors on the dealer showroom floor and they also seem "tight." So, I'm going to let Yamaha and the gage be my guide, not my gut feel. I'd recommend getting a belt gage as well.


    --------------------------------------------------------------------------------
    I've got soul, but I'm not a soldier...






    --------------------------------------------------------------------------------
    Posts: 320 | From: MI, USA | Member Number: 7322



    xharleyrdr
    Road Star





    Posted - 11/01/2006 : 2:06:23 PM
    --------------------------------------------------------------------------------


    I keep mine pretty loose you might say atleast 1 1/2 deflection with 24 hard launches at the drags and a small hole in the belt she is just fine. I think personally you have to have so slack in it because once you sit on it and the swing arm goes up it tightens the belt and if you are launching it will tighten up even more under a load do to the increased upward travel of the swing arm.


    --------------------------------------------------------------------------------



    --------------------------------------------------------------------------------
    Posts: 1601 | Member Number: 3305



    mustang
    Road Star





    Posted - 11/01/2006 : 3:35:00 PM
    --------------------------------------------------------------------------------


    I have recently loosened my belt up more than ever. It is completly quiet now, seems it has been running a little too tight. All noise is now gone from the belt area..3/4"-1" is the way to.
    Took me 27,000 miles to get it through my head to keep loose.


    --------------------------------------------------------------------------------
    http://www.rswarrior.com/forum…ng/2006316101115_PGR1.jpg" border="0">http://www.rswarrior.com/forum…06111205153_warriorwc.jpg br / " border="0">http://www.rswarrior.com/forum…06111205153_warriorwc.jpg br / " border="0">



    --------------------------------------------------------------------------------
    Posts: 1183 | From: CA, USA | Member Number: 3314



    DFW_Warrior
    Road Star Warrior



    Posted - 11/01/2006 : 4:15:16 PM
    --------------------------------------------------------------------------------


    quote:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Originally posted by Oh3Warrior


    So, I'm going to let Yamaha and the gage be my guide, not my gut feel. I'd recommend getting a belt gage as well.


    --------------------------------------------------------------------------------




    Yamaha wants the belts too tight. Trust me on that one.